P R A K T I S C H

De zaal
De zaal is een huur van de Stad Gent, de beschikbaarheid ervan is afhankelijk van schoolverlofdagen. Ik sta open voor nog andere voorstellen voor de toekomst.

Yogamat
Je eigen yogamat hebben, is niet alleen voor je hygiëne en comfort fijner, een goede yogamat is subjectief. Je kiest best voor een dikte tussen 4 à 6 mm. Het materiaal kan PVC, TPE of rubber zijn. Probeer je mat te voelen, volgens je eigen voorkeur, en kies het materiaal naar keuze. Er zijn 10 heel goede yogamatten beschikbaar, die extra breed zijn en de juiste dikte hebben. Die kunnen ook aangekocht worden in groep.

Yogablokken
Er zijn verschillende oefeningen waar we yogablokken voor gebruiken. Een zacht licht verhoog om de uitlijning van ons lichaam te verbeteren. Er zijn er in de les genoeg beschikbaar. Ook hier is de voorkeur persoonlijk. Het is handig om je eigen blokken te hebben, zodat je sommige van de voorgetoonde oefeningen thuis opnieuw kan doen. Je kan die op aanvraag ook bestellen met een beschrijving erbij van 1 van de oefeningen die we in de les doen.

Losse kledij
Je hoeft geen speciale outfit aan te schaffen voor je yoga, wel kies je best voor makkelijk zittende kledij. Het voordeel van yoga kledij is dat het meestal gemaakt is zonder ritsen en knopen, zodat je geen storende elementen hebt als je bijvoorbeeld in een zittende of liggende houding gaat. Een tshirt en legging doen het voor mij. Voor de vrouwen: draag geen te strakke (sport)bh, we werken ook met ademhaling, specifiek: met het ‘uitzetten’ van de ribbenkast, dus wil je ook hier: comfort! Op het einde van de les gaan we nog even ontspannen dus breng ook warme sokken en een warme trui mee omdat je lichaam dan afkoelt.

Je conditie
‘Ik ben niet flexibel genoeg voor yoga’ wordt weleens vergeleken met het zeggen van ‘ik ben te vuil om een bad te nemen’, een humoristische noot die de lading volledig dekt. Je zal ook gaandeweg merken dat de conditie van je lichaam ook beïnvloed wordt door de mate van spanning waar je op dat moment in zit, door yoga te doen leer je hier ook beter mee omgaan, de uitdagingen zullen er nog en altijd zijn, je wordt gaandeweg soepelder en sterker om ermee om te gaan (een voortdurend proces, ook voor mij).

Continuïteit
De lessen worden steeds door mij gegeven, uitzondering hierop zijn: opleidingen en onverwachte omstandigheden. Er wordt dan voor vervanging gezorgd. Je leert de oefeningen zodat je thuis op je eigen mat verder aan de slag kan.


Mind is consciousness which has put on limitations. You are originally unlimited and perfect.

Ramana Maharshi


Yoga is a process of replacing old patterns with new and more appropriate patterns.

Sri T Krishnamacharya

Y O G A T A A L 

Yoga (Sanskriet: योग).
Het woord yoga is afgeleid van het Sanskriet woord ‘yuj’ of juk (zoals een paardenjuk): een juk helpt je verbinding maken tussen twee delen (of contrasten) en helpt in evenwicht brengen.
Het is een eeuwenoud systeem, ontwikkeld in India (Himalaya’s) dat bestaat uit fysische, mentale, meditatieve en spirituele oefeningen. Er bestaan 6 onderdelen: Jnana Yoga (het pad van de kennis), Raja Yoga (het meditatieve pad), Bhakti Yoga (het pad van devotie), Karma yoga (het pad van de actie), Hatha Yoga (het pad van fysieke balans), en mantra yoga (het pad van mantra en muziek). Deze lopen door elkaar en hebben allemaal als doel om het lichaam en de geest te verenigen.
Hatha yoga is achtvoudig: Yama’s en Niyama’s (dat zijn de etische gedragsregels), Asana’s (de fysische houdingen) en Pranayama (ademhalingsoefeningen), Pratyahara, Dharana, Dhyana en Samadhi (medititatievormen).
In de groepslessen gaan we aan de slag met de fysische oefeningen.

Hatha Yoga
(Het woord Ha-tha komt van zon en maan of yin en yang, Yoga = verenigen)
Het is een onderdeel dat bestaat uit een oefeningen de geest en het lichaam te leren beheersen.
Het gaat om fysieke oefeningen of lichaamshoudingen (asana’s) en ademhalingstechnieken (pranayama). Hatha-yoga bestaat voornamelijk uit niet-bewegende asana’s. Het heeft als doel het verenigen van lichaam en geest en tot een rust te komen waardoor de yogi’s in een diepe meditatie konden gaan. In het westen wordt hatha-yoga vooral beoefend om te onthaasten of stress te verminderen. De houdingen hebben gunstig effect op het zenuwstelsel, de klieren en andere organen en versoepelen het lichaam en de rug.

Asana
Derde tak van de 8 onderdelen van yoga is de ‘asana’ of houding. Asana komt van het sanskriet woord ‘-as’, wat ‘zitten’ betekent. In de klassieke Yoga Sutras. De bedoeling van de houdingen was om lichamelijke spanning en mentale gedachten los te laten zodat er een verbinding komt met het (oneindige) hier en nu.

Stirha – sukha
Een houding moet standvastig (stirha) en zachtmoedig (sukha) zijn, de adem is daarbij de leidraad.
Dit is een van de kernwaardes van yoga, het helpt ons meer bewust de kracht van de adem gebruiken bij inspanning en ontspanning, door de aandacht daarnaar te brengen voel je ook in het dagelijks leven dit bewustzijn toenemen.

Sankalpa
Betekent intentie gevormd door hart en hoofd (mind).  Een éénpuntig focus, emotionele en psychologische gedetermineerdheid naar een specifiek doel. Een ‘zaadje’ dat je plant in je gedachten.

Ahimsa
Geweldloosheid. Yama’s en Niyama’s.

Ujaji-ademhaling
In yoga oefeningen ademen we via de neus, tenzij anders wordt aangegeven. De Ujaji ademhaling is een specifieke adem-techniek die ook wel ‘vigorious breath’ wordt genoemd. Meer uitleg in het echt.

Yoga nidra
Dit wordt ook wel ‘yogic sleep’ genoemd, een begeleide meditatie waar je in een diepe staat van ontstpanning komt en een eigen intentie in je lichaam en geest plant.

Pranayama
Komt van 2 woorden: prana wat levensenergie betekent (hier bedoeld als de adem) en ayama het controleren van de prana of adem. Door oefeningen ga je de adem bewust gaan veranderen van ritme, langer maken of inhouden. De adem hangt samen met onze gedachten en emoties. Dit soort oefeningen leert je daarvan bewust worden en er meer grip op te krijgen.
Volgens de yogis krijg je zoveel adem of energie en bepaalt hoe je ermee omgaat de kwaliteit en lengte van je leven. Een hond ademt veel sneller dan een schildpad die wel 100 jaar kan worden.